دانستنی ها

دلایل سوختن چوب در هنگام برش با اره دیسکی چیست؟

مشخصات فنی اره دیسکی

مقدمه

امروزه برای برش چوب‌ها و ام دی اف‌ها از ماشین آلات و دستگاه‌های متعددی نظیر دستگاه برش ام دی اف بندرعباس استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها از دقت نظر و کیفیت بسیار بالایی در برش برخوردار هستند. برای بهره گیری و استفاده از دستگاه‌های برش باید اطلاعات کافی در زمینه نحوه استفاده از آن‌ها و مشخصات فنی اره دیسکی داشته باشید. یکی از مشکلاتی که در امر نجاری هنگام برش چوب پیش می‌آید، سوختن چوب هنگام برش به وسیله اره چوب یا همان اره دیسکی است. اگر شما هم در شغل نجاری فعالیت داشته باشید، بارها سوختن چوب به هنگام برش را از نزدیک دیده‌اید. در این نوشته قصد داریم تا در مورد علل سوختن چوب هنگام برش صحبت کنیم، لطفا تا انتها همراه ما باشید.

مشخصات فنی اره دیسکی

قبل از اینکه بخواهیم در مورد علل سوختن چوب در برش با اره دیسکی سخن به میان آوریم، بهتر است درباره مشخصات فنی اره دیسکی بدانید. به یکی از ابزارهای رایج و پرکاربرد در صنعت نجاری که برای بریدن یا برش مصنوعات چوبی یا الوارهای چوب به کار برده می‌شود، اره دیسکی می‌گویند. البته اره‌های دیسکی به اره گردبر هم معروف هستند. این اره برای برش مواد مختلف دیگری همانند پلاستیک، سیمان، فلز و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیغه‌های اره دیسکی که بر روی دستگاه برش چوب دست دوم بوشهر قرار دارد، چوب‌ها را به ضخامت‌هایی نظیر ۴۵ تا ۹۰ درجه برش می‌زنند.

مشخصات اره دیسکی

دلایل سوختن چوب در هنگام برش با اره دیسکی چیست؟

یکی از معمول‌ترین تیغه‌های مورد استفاده در نجاری همین تیغه یا اره دیسکی است. زمان برش چوب با این اره ممکن است دچار سوختگی شود.در ادامه به بررسی علل‌های رایج آن می‌پردازیم:

  • نامنظم بودن تیغه‌های اره

هنگام نصب تیغه‌های اره بر روی دستگاه‌های برش ام دی اف بندرعباس بهتر است دقت کافی را داشته باشید، زیرا در صورتی که تیغه‌ها بالاتر از حد معمول باشند، ام دی اف‌ها را دچار لب پریدگی می‌کنند. دیگر آسیبی که هنگام بالاتر بودن تیغه‌ها به وجود می‌آید، لاشه شدن قطعه کار است. بالا بودن تیغه‌ها، آسیب رساندن و خراب کردن چوب موجب کند شدن خود تیغه می‌گردد. منظور از نامنظم بودن همان بالا و پایین بودن تیغه است. در صورتی که تیغه‌ها پایین‌تر از سطح کار باشند، برش به خوبی انجام نشده در نتیجه به متریال‌های مختلف آسیب می‌رساند.

  • نامناسب بودن متریال برای تیغ اره

یکی دیگر از دلایل اصلی و اساسی در سوختگی چوب هنگام برش با اره دیسکی، نامناسب بودن تیغه برای آن متریال می‌باشد. به عنوان مثال اگر شما برای برش ام دی اف از هر دستگاهی برش چوبی اعم از دستگاه‌های برش چوب استوک بوشهر یا هر دستگاه دیگر استفاده کنید، قطعاً به دستگاه و چوب آسیب خواهد رسید. اگر همین عملیات را برعکس یعنی برای برش چوب از دستگاه برش ام دی اف استفاده کنید، نتیجه مطلوبی را نخواهید گرفت. دانه‌های تیغه اره دیسکی برای برش ام دی اف مخصوص خود ام ‌دی‌ اف بوده و دارای دندانه‌های ریز با فاصله کم است. حال اگر به چوب کشیده شود، موجب آسیب و داغ شدن چوب می‌شود. با تمام این اوصاف تیغ اره‌ها با دندانه درشت‌تر گزینه‌ای مناسب برای برش چوب هستند. اما تیغ اره با دندانه ریز مناسب ام دی اف می‌باشند.

استفاده  از اره دیسکی

  • میزان و سرعت برش تیغه اره

مورد دیگری که در آسیب و در واقع سوختن چوب‌ها نقش موثری را ایفا می‌کنند، تنظیم نبودن سرعت برش تیغه اره‌ها است. هنگام خرید دستگاه‌های برش ام دی اف بندرعباس به شما میزان و سرعت برش اره‌ها آموزش داده می‌شود. حرکت تیغه‌ها هم به دور تسمه بستگی خواهد داشت. برای برش نئوپان و ام دی اف ۵۰۰۰ دور متداول است، اما این مقدار اصولاً برای برش چوب رایج نیست. برای برش قطعات چوبی بهتر است از دور ۳ الی ۴ هزار استفاده شود. اگر سرعت حرکت قطعه پایین‌تر از مقدارهای گفته شده باشد، علاوه بر اینکه قطعه دچار سوختگی می‌شود، به چوب ام دی اف هم آسیب خواهد رساند.

  • کند بودن تیغه‌های اره

کند بودن یا کند شدن تیغه‌های اره، از مهم‌ترین عوامل پایین آوردن عملکرد دستگاه‌های برش چوب دست دوم در بوشهر می‌باشد. این تیغه‌ها با آسیب رساندن و سوزاندن چوب‌ها به خودشان هم آسیب می‌رسانند. در صورتی که تیغه کند باشد، اصطکاک بیشتری بین چوب و تیغه ایجاد می‌شود، این اصطکاک موجب گرمای شدید شده در نتیجه چوب سوخته و لب پر می‌شود.

تیغه های اره دیسکی

  • کثیف بودن تیغه

یکی از ساده‌ترین عواملی که منجر به سوختن چوب در برش می‌شود، کثیفی تیغه‌ها است. در وهله اول بهتر است از تمیز بودن تیغه اطمینان حاصل نمایید، زیرا تیغه‌ها به مرور زمان به رزین و چوبه آغشته می‌گردند. این لایه‌های باقی مانده بر روی تیغه‌های دستگاه‌های برش ام دی اف بندرعباس موجب ایجاد سوختگی بر روی ام دی اف می‌شود. بهتر است تیغه‌ها را با یکسری مواد شوینده تمیز کنید و بعد مشغول برش شوید.

اگر بعد از تراش چوب‌ها علائمی از سوختگی بر روی آن مشاهده کردید، به هیچ عنوان آن قسمت را نتراشید. شما می‌توانید با سمباده یا اسکنه به رفع سوختگی بپردازید. بعد از رفع سوختگی باید حتماً اره‌ها را تنظیم نموده و از هر عاملی که موجب سوختگی آن می‌شود، جلوگیری کنید.

1 فکر در مورد “ دلایل سوختن چوب در هنگام برش با اره دیسکی چیست؟

  1. adminMahsool گفت:

    با سلام و عرض ادب
    سه احتمال وجود دارد: از تیغ ام دی اف بر استفاده میکنید یا تیغی که استفاده میکنید کنده و یا هنگام برش دستتون رو کج میگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *